Mild Hybridteknologi kommer i en ny Fiat 500 og Panda

Fiat Panda og Fiat 500 kommer med en helt ny 3-cylindret 1.0 liters-benzinmotor med 70 hk og et 12-volt BSG-batteri, udover det består de nye sæder i de nye modeller af genanvendt plast fra hav og land! 

Fiat Panda og Fiat 500 kommer som mild Hybrid til Danmark i slutningen af Marts og starter fra 119.990 kr
  • Det er de første bybiler fra Fiat, som kommer med den nye hybridteknologi. 
  • De to biler skal være de første biler, som skal være del i en større elektrificering af Fiat. 
  • Der bliver en reduceret COudledning med op til 30%. 

Opdateret d. 11/02/2020

Den nye 500 og Panda kommer med alle fordelene ved Hybridkørsel. Den milde hybridteknologi betyder, at du ikke skal bruge benzin på at have din A/C, klimaanlæg, radio, start/stop eller noget andet elektronisk i din bil kørende på benzin, det bliver nemlig i den nye Panda og 500 tændt af et lille 12-volts BSG-batteri. Kort sagt er det den perfekte bybil. 

2020 skal markere en ny milepæl hos Fiat. Med lanceringen af de nye hybridversioner af Fiat 500 og Panda, vil elektrificeringen af mærket begynde. I løbet af 2020 vil FCA (Fiat Chrysler Automobiles) påbegynde deres såkaldte "e-Mobility" Strategi. Den vil fortsætte senere med en produktionsstart af den første 100% elektriske Fiat. Mange genkender nok modellen, da den allerede rumstere på den Amerikanske marked, men snart kan vi se frem til at se den første Fiat 500e i Danmark. I 2020 vil koncernen også begynde, at tilbyde en række produkter og tjenester, der skal give kunderne en komplet og bæredygtig mobilitetsoplevelse. 

Motoren

Den nye milde hybridmotor kombinerer en helt ny 3-cylindret 1.0-liters turbomotor med et 12-volts BSG litiumbatteri. Den nye motor yder i alt 70 hestekræfter og kommer derfor til, at overgå den forhenværende 1,2 liters benzin-motor med hele 1 hestekraft. Den nye milde hybridmotor forbedre brændstofeffektiviteten, da motoren ikke længere skal levere strøm til det elektroniske i bilen, og derfor reducerer den nye Fiat 500 også i gennemsnit sit CO2-udslip med op til 20%. På Panda kommer der til at være en reduktion i CO2-udslippet med helt op til 30%. 

Special udgaven kommer med sæder af genanvendt plast!

De første modeller der kommer på markedet, bliver de såkaldte "Launch Editions".

I disse special udgaver kommer sæderne til at være de første i bilundistrien, der delvis skal fremstilles med genanvendeligt SEAQUAL YARN®, som består af 10% plastik fra havet og 90% plastik fra landjorden. SEAQUAL® YARN produceres ved, at omdanne plast til flager af polyethylenterephthalat. Disse flager bruges derefter i vævningen af garnet. I vævningsfasen blandes polyester også med andre miljøvenlige, naturlige, genanvendte eller genvundne fibre. Ved selve imprægneringen af sæderne, er der også benyttet en helt ny miljøvenlig imprægnerings-base, hvor man har sparet en del vand og el i produceringen af produktet. Fiat samarbejder med SEAQUAL INITIATIVE ved at tage støtte med indsamlingen af plastik i havene. Fiat håber derfor også, at skabe mere opmærksomhed omkring miljøet, forbrug og emissioner med deres to nye modeller. 

Den specielle serie kan genkendes af et helt specielt "Hybrid" -skilt på bagenden.  Det nye eksklusive "H"-logo, bliver dannet af to duggedråber. Det nye "H"-logo skal være symbolet på daggryets lys og derfor i begyndelsen af ​​en ny æra for Fiat. 

1/1
Det tekniske bag den milde hybrid teknologi

Den nye milde hybridmotor med benzin, der bygger på arven fra den berømte Fire-motor, mere end 30 millioner af dem blev produceret, implementerer en 1-liters 3-cylindret motorkonfiguration med en maksimal effekt på 70 hk (51 kW) ved 6.000 o / min og et maksimalt drejningsmoment på 92 Nm ved 3.500 o / min. Cylinderhovedet har to ventiler pr. Cylinder og en enkelt knastaksel med kontinuerlig variabel ventiltiming (timingen er kædedrevet). Strukturen indeholder et kompakt forbrændingskammer, indtagskanaler med højt tumle og ekstern EGR (udstødningsgasrecirkulation), hvilket giver et bemærkelsesværdigt højt kompressionsforhold (12: 1), hvilket betyder bedre termisk effektivitet. Krumtaphuset, udviklet i samarbejde med Teksid, er lavet af højtryksstøbt aluminiumslegering med støbejerns cylinderforinger for at reducere opstartstider og indeholde motorens vægt til kun 77 kg.

BSG-systemet er monteret direkte på motoren og betjenes af det bælte, der også driver hjælpestyrene. Systemet genvinder energi under bremsning og deceleration, opbevarer den i et litiumbatteri med en kapacitet på 11 Ah og bruger den med en maksimal effekt på 3,6 kW til at genstarte motoren i Stop & Start-tilstand og hjælpe den under acceleration.

Denne teknologi gør det muligt for forbrændingsmotoren at slukke, selv ved hastigheder under 30 km / h, blot ved at skifte til neutral (instrumentbrættet, der viser information om hybridsystemet, beder føreren om, hvornår det skal gøres). I ristningstilstand driver litiumbatteriet alle tjenester, hvilket sikrer, at føreren har fuld kontrol over køretøjet.

Den milde hybride fremdrivningsenhed i den nyeste Panda og 500 Hybrid Launch Edition er kombineret med en 6-gear C514 manuel gearudvikling (tværgående gearkasse, forhjulstræk) med indhold, der sigter mod at øge manøvrerbarheden og forbedre effektiviteten, herunder ny lavfriktion lejer og pakninger, brugen af ​​et specifikt højeffektivt smøremiddel og et aldrig set før 6. gearforhold, der forbedrer brændstoføkonomien ved kørsel uden for byen. Det komfortrelaterede aspekt er også taget i betragtning ved at optimere gearkasse-systemstøtten. Til sidst involverer det nye system sænkning af hele kraftenheden 45 mm, så bilen opfører sig bedre på vejen takket være det lavere tyngdepunkt.

Den nye FireFly-familie blev udviklet af FCA til at tilbyde en række mindre benzinmotorer med god brændstofeffektivitet og benchmarkydelse i en lang række applikationer. Grundstrukturen i de nye motorer garanterer effektivitet, modularitet og en betydelig grad af standardisering med hensyn til komponenter og fremstillingsproces, fleksibilitet og potentiale for fremtidig udvikling.

_______________________________________________

Caroline Laisbo, caroline.laisbo@detdigitalebilhus.dk

Der tages forbehold for trykfejl, tastefejl og løbende ændringer i artiklen. 

Vi benytter cookies for at forbedre din oplevelse på vores hjemmeside. Læs mere her.

OK