Ny Toyota Yaris Cross kommer i 2021 

Den nye Toyota Yaris Cross er en kompakt SUV med et lækkert design. I bilen får du en høj siddeposition, intuitive styreegenskaber, mulighed for intelligent firehjulstræk og naturligvis, kan du vælge Yaris Cross som hybrid.

Den nye Yaris Cross kommer i 2021.

Sløret er blevet løftet for en helt ny kompakt SUV fra Toyota. Det foregik ved en digital online præsentation med journalister fra hele Europa, herunder også Danmark. Den nye Yaris Cross bliver længere, bredere og højere med en større frihøjde, end den nye kommercielle Yaris der kommer i år. Derudover vil den nye Yaris Cross kunne fås med intelligent firehjulstræk og den nyeste fjerde generations hybridteknologi. 

Den nye Yaris Cross er blevet designet af Toyotas europæiske designteam, som har haft adskillige grundige fokusinterviews med borgere over hele Europa, for at kunne få grundlaget til det smarte design og bilens praktiske egenskaber. 

Kommer med den nye 3-cylindrede hybridmotor

Den nye Yaris Cross kommer med Toyotas nyudviklede trecylindrede 1.5-liters hybridmotor med 116 hestekræfter, som for første gang blev præsenteret i den nye Yaris der kommer her efter sommerferien. Groft sagt har Toyota taget deres firecylindrede 2.0-liters og 2.5-liters hybridmotorer fra henholdsvis Corolla, C-HR, RAV4 og Camry og fjernet en cylinder. Faktisk mønstrer motoren verdens hurtigste forbrændingshastighed, hvilket fører til et stort drejningsmoment ved lave omdrejninger og et lavt brændstofforbrug. Et avanceret balancemodul hjælper samtidig med at reducere motorstøj og vibrationer. Hvilket resultere i en termisk effektivitet på op til 40%, som er bedre end langt de fleste dieselmotorer. 

Den nye Yaris Cross skal bygges side om side med den nye Yaris, på Toyotas fabrik i Frankrig.  Den nye Yaris Cross er udviklet efter den roste TNGA filosofi, som bidrager, til at platformen får et højt niveau af stivhed og et yderst velbalanceret chassis. Derfor kan vi se frem til at den nye Yaris Cross bliver både hurtig og får fantastiske køreegenskaber. De dynamiske kvaliteter kommer yderligere til udtryk i hybridudgaven, der kan fås med et intelligent firehjulstræk, og som benytter sig af et dobbelt wishbone hjulophæng.

God siddehøjde og råt SUV-look

Den nye Yaris Cross bliver en autentisk og kompakt SUV, med en god siddehøjde og praktiske egenskaber, samt et utroligt rummeligt interiør. Det gør den perfekt egnet til bykørsel og rammer på mange måder, hvad rigtig mange folk i dag efterspørger. Også designmæssigt er der skruet op for de klassiske SUV-elementer med et højere karosseri og store hjul, som er med til at signalere råstyrke og robusthed.

I sammenligning med den nye Yaris bliver den nye Yaris både højere, bredere og længere:

  • Yaris Cross har med 2.560 mm samme akselafstand som den nye Yaris, men er samlet set 240 mm længere, hvilket betyder større rummelighed inde i bilen.
  • Yaris Cross er 90 mm højere.
  • Yaris Cross 20 mm bredere end den nye Yaris, mens frihøjden er øget 30 mm.
Intelligent firehjulstræk og højt sikkerhedsniveau

På den nye Yaris Cross kommer med muligheden, for at tilvælge et intelligent firehjulstræk.  Firehjulstræksystemet tilbyder ekstra stabilitet og trækkraft i daglig kørsel under dårlige forhold og på overflader med nedsat vejgreb. Et elektrisk system, der er mere kompakt, og som vejer mindre end de mekaniske systemer, hjælper det intelligente, firehjulstrukne system i den nye Yaris Cross med at opnå et bedre brændstofforbrug og lavere CO2-udledning i forhold til konkurrenterne. Når bilen sætter i gang og under acceleration dirigerer systemet drejningsmomentet til bagakslen. Under normal kørsel benytter Yaris Cross sig udelukkende af forhjulstrækket, men ved dårlige forhold på vejen som fx våde brosten, ved skybrud, snedækkede veje eller i sand slår det intelligente firehjulstræk automatisk til.

Den nye Yaris Cross kommer selvfølgelig som standard med anden generation af Toyota Safety Sense.

Den nye Yaris Cross kommer i 2021.

1/1

Læs mere på Toyota.dk 

______________________________

Caroline Laisbo, caroline.laisbo@detdigitalebilhus.dk

Der tages forbehold for trykfejl, tastefejl og løbende ændringer i artiklen.