Helt ny Ultrakompakt BEV serie fra Toyota

Og en helt ny Toyota-forretningsmodel med fokus på en popularisering af de nye BEV'er, samt genanvendelsen af batterier.

FAKTA

BEV står for Battery Electric Vehicle. 

En BEV er en bil, som kører udelukkende på batteristrøm. Elektriske køretøjer indeholder mindst en elektrisk motor som kan opbevare og bruge genvundet bremseenergi, samt som kan genoplades eksternt gennem et stik.

Toyota annoncerede dags dato (17. oktober 2019), at de ville fremvise helt nye produktionsklare ultra-kompakte 2-personers BEV'er, op FUTURE EXPO-udstillingen i Tokyo Motor show her i 2019. De nye BEV'er er ellers allerede blevet planlagt til lancering i Japan i 2020. 

Der kommer i alt 5 helt nye BEV-modeller til lanceringen, som skal kunne løse et stort mobilitetsbehov for kunder der foretager regelmæssige ture over korte afstande. Her har Toyota taget særligt ældre, dem der lige har fået kørekort og forretningsfolk med i tankerne. 

Bilerne har alle en rækkevidde på 100 km på en enkelt opladning, og kører maksimalt 60 km/t. Drejningsradiussen på de nye BEV-modeller er ekstrem kort, og fungere derfor perfekt til det voksende liv i byen. 

Udviklingschefen Akihiro Yanaka siger selv: "Vi ønsker at skabe en mobilitetsløsning, der kan understøtte Japans aldrende samfund og give mennesker fri bevægelighed i alle livsfaser, (...)Med den ultrakompakte BEV er vi stolte af at tilbyde kunderne et køretøj, der ikke kun giver større autonomi, men også kræver mindre plads, skaber mindre støj og begrænser miljøbelastningen.”

Derfor er der også udviklet i alt 5 typer der har forskellige hovedfunktioner:
  • Ultrakompakt BEV-konceptmodel til erhvervsfolk 
    Skal fungere til erhvervsfolk der gør brug af gentagne ture over korte afstande, i parkeringstætte områder. Derfor er der også elementer der skaber et "mobilt kontor" i bilen. Bilen har i alt 3 funktioner: at rejse, arbejde og tage pauser. 
  • Walking Area BEV Standing Type
    Som skal kunne benyttes til at patruljere, udføre sikkerhedskontrol eller transportere tungere udstyr omkring f.eks. lufthavne eller fabrikker. 
  • Walking Area BEV Seat Type
    Skal give mobilitet til folk, som skal flytte store mængder af varer eller personer over kortere afstand. 
  • Ultrakompakt BEV Wheelchair-linked
    Skal kunne tilsluttes en manuel kørestol og levere den motoriserede strøm, så personen ikke skal bruge så mange kræfter på at bevæge sig over længere afstande, såsom over store faciliteter og turiststeder. 
  • Toyota I-ROAD 
    En motorcykel-størrelses køretøj med forbedret stabilitet, som kan bruges ved bypendling eller turisme under 1,6 km. 
En helt ny forretningsmodel 

Samtidig med lanceringen i Japan i 2020, ruller Toyota også en ny forretningsmodel ud for batterielektriske køretøjer generelt. Der skal være en større undersøgelse af alle trin i batteriernes levetid. I dag bliver Toyotas batterier fremstillet gennem salg, videresolgt eller genbrugt. Undersøgelsen skal skabe fokus på at maksimere batteriets værdi endnu mere. 

På kort sigt vil der udfoldes nye leasinginitiativer der er designet med henblik på, at genbruge brugte batterier til service-dele eller helt genbruge dem i ikke bil-relaterede sammenhænge. 

De nye biler skal være med til, at skabe ubegrænsede og miljøvenlige transportmuligheder i byer og bjergområder i Japan. Over 100 forretninger- og regeringspartnere er i samarbejde med Toyota, om at udforske nye transportmodeller til videreudvikling. Inkluderet er de nye ultra kompakte BEV-modeller.

1/1

Vi benytter cookies for at forbedre din oplevelse på vores hjemmeside. Læs mere her.

OK